Barcelonan kaupunki päätti jo ennen koronapandemiaa investoida julkiseen liikenteeseen ja rakennuttaa uuden raitiovaunulinjan yhdelle kaupungin vilkkaimmin liikennöidyn kadun, Gran Via de les Corts Catalanes eli Gran Vian, varrelle. Muiden suurkaupunkien tapaan kaupunki ohjaa barcelonalaisia käyttämään yhä enemmän julkista liikennettä yksityisautoilun sijaan vähentääkseen liikenneruuhkia sekä yksityisautoilusta syntyvää ilmansaasteiden määrää.
Mittava projekti päästiin kuitenkin käynnistämään vasta Koronapandemia jälkeen vuonna 2021. Uusi raitiovaunulinja tulee valmistuessaan olemaan noin 5 km pitkä ja yhdistyy jo olemassa oleviin raitiovaunulinjojen verkostoon. Projekti toteutetaan kahdessa eri erässä, josta noin kaksi kilometriä pitkän ensimmäisen osan on tarkoitus valmistua ensi kevääksi. Ensimmäisen reitin varrelle nousee yhteensä 22 pysäkkikatosta, jotka rakennetaan suurelta osin suomalaisesta ruostumattomasta teräksestä.
Heidi Simberg
Vahva, korroosionkestävä ja ympäristöystävällinen
Stalatuben erityislujat teräsputket takaavat, että katoksessa käytettävät suorakaideputket ovat ennen kaikkea vahvoja ja korroosionkestäviä. Merenrantakaupunkina Barcelonan ilma on suolapitoista, joka asettaa teräslaadulle korkeat vaatimukset. Lisäksi ruostumaton teräs on ympäristöystävällisin vaihtoehto, koska se on 100 % kierrätettävää. Stalatuben raaka-aine koostuvat jo lähes 80 % kierrätettävästä materiaalista. Lisäksi erityslujien putkien paksuutta voitiin vähentää putken lujuuden ansiosta. Alkuperäisestä 160x80x6 mm voitiin putken kokoa kutistaa 150x100x5 mm, mikä käytännössä tarkoitti myös säästöä raaka-ainemateriaali- ja kuljetuskustannuksissa.
Stalatuben asiakasvastaava Heidi Simberg kiittelee saumatonta yhteistyötä asiakkaan kanssa.
Projekteissa on tärkeää ymmärtää paitsi asiakkaan vaatimukset, mutta myös se, mihin tarkoitukseen Stalatuben tuotteet lopulta tulevat. Aina suunnittelija ei tiedä mitä vaihtoehtoja ruostumattomissa teräksissä on tarjolla, kertoo Simberg.
Asiantuntijuus hyötykäyttöön projektin kaikissa vaiheissa
Yhteinen työkalu osoittautui myös hyödylliseksi. Projektin suunnittelutoimisto toimitti putkivalmistajalle excel-työkalun, jota voitiin hyödyntää tarvittavien putkimittojen laskemisessa. Työkalun avulla löydettiin optimaalinen lopputulos, joka täytti parhaiten suunnittelijan vaatimukset.
Olemme omien tuotteidemme parhaita asiantuntijoita, joten osaamistamme ja kokemustamme kannattaa rohkeasti hyödyntää. Meillä on tarjota projekteille eri vaihtoehtoja, joista haluamme tarjota asiakkaalle kyseiselle projektille optimoiduimman. Siksi mielellämme olemme alusta asti mukana suunnitteluprosessissa, kertoo Simberg.
Putkien dokumentointi on myös tärkeä osa prosessia. Raitiovaunupysäkkien putket tuli olla CE-merkittyjä. Myös aineistotodistus toimitettiin laadun varmistamiseksi.
Määrämittapalvelulla säästöä
Projektiin tarvittiin useampaa eri määrämittaa vakiomitasta poiketen. Asiakas kiitteleekin Stalatuben cut-to-length -palvelua. Asiakkaalle toimitetut putket valmistettiin määrämittoihin jo Lahden tehtaalla. Näin ollen asiakkaan ei tarvinnut huolehtia putkien katkaisusta paikan päällä, vaan tuotteet toimitettiin valmiiksi määrämittaan leikattuna. Tuotannon hävikki olikin täysin nolla. Putkien pinnat satiinihiottiin espanjalaisella, asiakkaan itse valitsemalla, alihankkijalla. Putkien pyöreät kulmat myös kulmahiottiin käsityönä.
Halvin ei aina ole kustannustehokkain
Tuliko projekti lopulta kalliimmaksi kuin alun perin oli arvioitu, sillä erityisluja Duplex on raaka-aineena lähtökohtaisesti kalliimpi kuin austeniittinen materiaali?
Loppujen lopuksi projektin kustannukset ovat ihan samat, koska saavutimme kestävämmän lopputuloksen vähemmällä raaka-ainemäärällä, säästimme kuljetuskustannuksissa putkien kokonaispainosäästön vuoksi sekä määrämitta-palvelu säästi asiakkaalta kokonaan yhden työvaiheen, joka taas merkitsee pienempää materiaalimäärää sekä matalampia työvoimakustannuksia. Kaiken tämän päälle ratkaisu on ennen kaikkea myös kaikissa vaiheissaan ympäristöystävällisin ratkaisu, tiivistää Loukili.
Projekti on osoitus yhteistyöstä, jossa kaikki projektin osapuolet; suunnittelija, tukkuri ja putkivalmistaja, etsivät yhdessä loppuasiakkaalle parhaimman mahdollisen ratkaisun. Kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Ja lisää katoksia on suunnitteilla, sillä raitiovaunulinjan toista osaa aletaan rakentamaan heti ensimmäisen osuuden jälkeen. Pala lahtelaista teräsputkiosaamista on näkyvä osa Barcelonan katukuvaa.
Kattomateriaalina käytettiin 316 lattaputkia, jotka hitsattiin yhteen Duplex-putkien kanssa. Ensimmäinen pysäkkikatos on jo noussut pystyyn Gran Vian varrelle. Ensi kesänä lahtelaisen Stalatuben teräsputket ovat näyttävä osa Barcelonan kaupunkikuvaa.