Maailman suurin risteilyalus, Icon of the Seas, on tehty kestämään haasteellisimmissakin sääolosuhteissaJättimäiseen, 365 metriä pitkään ja lähes 50 metriä leveään alukseen mahtuu noin 7 600 matkustajaa. Yhteensä 250 800 bruttotonnia painava Royal Caribbeanin risteilijä on samalla yrityksen ensimmäinen alus, joka käyttää polttoaineenaan nestemäistä kaasua (LNG liquefied natural gas). Energiatehokkuus pienentää osaltaan matkustuksesta syntyvää hiilijalanjälkeä. Alus on rakennettu noin 6000 rakentajan voimin Turun Varustamon telakalla, josta se luovutettiin tilaajalle loppuvuodesta.  

Yksi aluksen tavarantoimittajista ja rakennusurakkaan osallistuneista on Stalatuben pitkäaikainen yhteistyökumppani Turun Teräskaluste Oy, Tuteka, joka on erikoistunut vaativiin teräsrakenneratkaisuihin. Pitkäaikainen kumppanuus on lähtöisin jo 70-luvulta asti Tutekan perustaja Aake Kiviniemen sekä Stalatuben perustaja Reino Rajamäen aloittaessa aikanaan teräksenlujan yhteistyön, joka on tiivistynyt ja jalostunut vuosien varrella entisestään 

Yhteistyössä ja tinkimättömällä kunnianhimolla on valmistettu myös teräsratkaisuja maailman suurimpaan risteilyalukseen. Stalatuben Tutekalle toimittamista ruostumattomista teräspalkeista ja profiileista huippuristeilijään rakennettiin kaideratkaisuja laivan kannella oleviin porrasjuoksuihin sekä lasiseinäisiä tuulisuojia aluksen yläkansien vesipuisto-alueille. Erityisesti laivan yläkannelle sijoitetut tuulisuojat on tehty kestämään hurjissakin sääolosuhteissa, sillä niiden tulee kestää vähintään 75 m/sek. tuulta. Lisäksi tuulisuojien lasit ovat painavia, ja tolpilta vaaditaan jäykkyyden lisäksi myös korroosion kestoa.

Stalatuben kaidetolppien suunnittelu- ja asennustyön teki erityisen haastavaksi kaksi kartion muotoista ilmanpoistopiippua, joiden muotoon kaiderakenteet istutettiin osana aluksen visuaalista kokonaisuutta. Ilmanpoistopiiput asettivatkin muotonsa vuoksi geometrisen haasteen tarkalle suunnittelu- ja esivalmistelutyölle.  

Projekti alkoi noin kolmisen vuotta sitten ja 25 % tilauksesta toimitettiin vuoden 2022 aikana, loput 75 % vuonna 2023.

Jukka Matilainen

VientipäällikköEnergiateollisuus, Teräsputket ja profiilitStalatube Oy (Finland)

Ruostumattomasta, haponkestävästä teräksestä rakennettu runkotolppa ei ole vain pelkkä tolppa, vaan olennainen osa koko portaikon kantavaa rakennetta. Esiasennuksen jälkeen koko porrasrakenne hitsataan hermeettiseksi eli ilma- ja vesitiiviiksi koteloksi, kertoo TuTeKan toimitusjohtaja Aleksi Kiviniemi. 

Haponkestävä teräs kestää hyvin hitsausta kuumasinkittyä paremmin. Tutekan periaatteena projektin alusta alkaen oli korottaa materiaalispesifikaatiota valitsemalla haponkestävä ruostumaton teräs, jotta voidaan varmistaa tuotteiden korroosionkesto niin rakennus- kun takuunkin aikana. 

Putkipalkkeihin lasermerkattiin valmiiksi kaikkien varusteluosien paikat ja mitoitukset, jotka auttoivat esivalmistelussa ja asennuksessa. Suunnitelman tuli noudattaa millintarkasti meille toimitettuja piirroksia, kertoo laserleikkauksesta vastannut Stalatuben suunnittelija Krister Renwall. 

Projektin onnistumisen kannalta tärkein tekijä oli huolellinen suunnittelu. Tarkasti esivalmistetut komponentit sekä asennus takasivat sen, että pysyimme aikataulussa, kiittelee Aleksi. 

Yksi ruostumattoman teräksen suurimpia hyötyjä on se, ettei sitä tarvitse maalata eikä huoltaa. Valmistus- sekä takuunkin puolesta on hyvä, ettei toimitetun tuotteen ruostumisesta tarvitse kantaa huolta. Ruostumaton teräs on huoleton vaihtoehto. Icon of the Seas kaiteet maalattiin kuitenkin visuaalisista syistä, jotta kaiteet istuisivat vesipuiston muuhun ilmeeseen.  

Vaikka ensimmäinen Icon of the Seas -risteilyalus on vasta lähetetty neitsytmatkalleen kotisatamastaan Miamista, Yhdysvalloista, on uusien laivan porraskäytäväkomponenttien suunnittelu ja esivalmistelu jo täydessä käynnissä niin Tutekan kuin Stalatubenkin tehtailla. Yli 50 vuotta kestänyt yhteistyö saa jatkoa, kun kaksi uutta huippuristeilijä rakentuu Turun telakalla tulevina vuosina. 

Tutekan toimitusjohtaja Aleksi Kiviniemi iloitsee, että ensimmäinen Icon of the Seas on saatu kunnialla lähtemään Turun satamasta kohti Miamia ja toisen risteilijän porrasrakenteiden komponentteja esivalmistellaan jo täyttä päätä.

*****

Pääkuva: CruiseMapper, https://www.cruisemapper.com/ships/Icon-Of-The-Seas-2110

Muut kuvat: Tuteka

You might be interested of these also

Painonsäästöä Duplex-takapuskurilla

Espanjalaisen säiliö- ja tankkiautoja valmistavan Parcisan tinkimätön tavoite on suunnitella ja valmistaa asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin...

18 metriä pitkät Stalatuben erityislujat ruostumattomasta teräksestä valmistetut putket kuljetinjärjestelmiin 

Sisäisten kuljetusjärjestelmien ja varastotilojen kehittämiseen ja rakentamiseen erikoistunut De Regt suunnitteli ja rakensi Verbrugge Terminals...

Photo: https://www.cruisemapper.com/ships/Icon-Of-The-Seas-2110

Ruostumaton teräs kestää isoimmatkin puhurit sekä suolaisen ilmaston 

Maailman suurin risteilyalus, Icon of the Seas, on tehty kestämään haasteellisimmissakin sääolosuhteissa. Jättimaiseen, 365...