Sisäisten kuljetusjärjestelmien ja varastotilojen kehittämiseen ja rakentamiseen erikoistunut De Regt suunnitteli ja rakensi Verbrugge Terminals B.V:lle kuljetinjärjestelmän Stalatuben erityislujista teräsputkista. Projektissa käytettiin ruostumattomia, erityislujia teräsrakenteita 18 metrin vapaiden jännevälien vuoksi. De Regt suunnitteli, valmisti, hitsasi ja asensi kuljetinjärjestelmän kokonaisuudessaan omin voimin. Suunnittelijat valitsivat lujan ruostumattoman teräksen sen lujuuden, keveyden, putkirakenteen 18 metrin erikoispituuden ja korroosionkestävyyden vuoksi. Lisäksi putkirakenteet tarvittiin satamaan just-in-time-toimituksena aikataulusyistä. Lopulta vaativa projekti täytti kaikki asiakkaan ja loppuasiakkaan vaatimukset.
Lisää lujuus- ja pituusvaihtoehtoja STALA erityislujien putkirakenteiden avulla
De Regt toteutti 350 metriä pitkän, ns. suljetun kuljetusjärjestelmän, jonka sisällä on useita kuljetinhihnoja. Hankkeen tilaaja oli Verbrugge Terminals. B.V.Terneuzenin satamassa Alankomaissa sijaitseva Verbruggen Terminals kuljettaa ja varastoi mm. kemianteollisuuteen tuotettuja kemikaaleja ja lannoitteita, ammoniumsulfaattia ja soodaa. Uuden kuljetinjärjestelmän tarve syntyi, kun vanha, hiiliteräksestä valmistettu järjestelmä tuli käyttöikänsä päähän.
Projekti asetti haasteita, koska kuljetusjärjestelmään valitun materiaalin oli oltava vahvaa, kevyttä ja korroosionkestävää. Lisäksi suunnittelijat pyrkivät käyttämään uudelleen vanhat betoniperustukset. Suunnitelmassa oli yhdistettävä runko-osat 18-metrisellä pohjan jännevälillä.
Vaikka putkirakenteemme vakiopituus on 6 metriä, otimme haasteen vastaan, kun asiakas pyysi 18-metrisiä putkia hankettaan varten. Tuotanto-, kehitys– ja logistiikkatiimimme tekivät yhteistyötä De Regtin insinöörien kanssa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Stalatuben aluemyyntipäällikkö Mike Hing.
De Regt valitsi lujan ruostumattoman teräksen sen kestävyyden, venymisominaisuuksien ja korroosionkestävyyden vuoksi. Alun perin projektiin harkittiin myös betonia, puuta ja terästä, mutta luja ruostumaton teräs tarjosi muihin materiaaleihin verrattuna etuja, joita tässä projektissa voitiin hyödyntää.
Tällaisessa aggressiivisessa ympäristössä korroosionkestävyys on ratkaisevan tärkeää.
DeRegtin projektipäällikkö Paz Boekhout
Optimaaliset putkien pituudet ja lujuudet älykkäällä suunnittelulla
Suunnitteluprosessin aikana haasteena oli 18 metriä pitkän putkirakenteen kokonaispaino. Stalatuben erityislujien putkirakenteiden hyödyntäminen painonsäästön kannalta kriittisissä paikoissa nousi keskusteluun.
Mike Hing
Käyttämällä strategisesti lujia putkia niissä rakennelman kohdissa, joissa maksimaalinen myötölujuus ja taivutuskestävyys ovat ratkaisevia, suunnittelijat voivat hyödyntää STALAn erityislujia putkirakenteita. De Regtin insinöörit päättivät yhdistää tavanomaiset ruostumattomasta teräksestä valmistetut putket erityislujiin ruostumattomiin putkiin.
Koko 350 metriä pitkä rakenne koostuu 18 metrin pituisista putkista, joista yksi painaa noin 15 tonnia. Pituussuunnassa vaikuttavien voimien vuoksi pidempien runkosegmenttien väliin sijoitettiin useita 6 metriä pitkiä ristikkorunkotukia.
Paz Boekhout.
DeRegt tilasi ruostumattomasta teräksestä valmistettuja putkia eri mitoissa ja Stalatube laser leikkasi räätälöidyt putket asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Hyödyntämällä valmiiksi määrämittoihin laserleikattuja putkikokoja sekä tarkkaan suunnitelman mukaisesti leikattuja putkiliitoksia, asiakas säästi kustannuksista ja vähensi romua valmistus- ja asennusvaiheessa.
Just-in-time-toimitus
Projektin asennusaikataulu oli tiukka. Tavoitteena oli minimoida asennuksesta johtuvat häiriöt päivittäisessä satamatoiminnassa, mikä edellytti huolellista suunnittelua.
Materiaalitilaukset aikataulutettiin huolellisesti ja tavarat toimitettiin projektin muiden toimintojen ja asennusaikataulujen mukaisesti hankeen edetessä.
Kaikki valmistelut tehtiin mahdollisimman valmiiksi työmaan ulkopuolella, ja etukäteen valmistettujen rakenteiden asennuksen oli edettävä nopeasti ja suunnitelmien mukaisesti paikan päällä. Näin ollen just-in-time-toimituksilla oli projektin onnistumisen kannalta tärkeä rooli.
Valmistelimme jokaisen osan mahdollisimman valmiiksi etukäteen, mikä varmisti tehokkaan asennuksen satamassa. Jotta asiakkaan päivittäiseen varastointitoimintaan kohdistuvat häiriöt jäisivät mahdollisimman vähäisiksi, teimme uusien rakenteiden asennuksen hyvin lyhyessä ajassa.
Paz Boekhout
Yhden 18 metriä pitkän rakenteen asennus kesti satamassa noin viikon
Insinöörit pyrkivät minimoimaan tarvittavien liitoshitsauksien määrää, sillä hitsauskohdat ovat tyypillisesti rakenteen heikoimmat kohdat. De Regtin insinöörit tekivät hitsauskokeita optimaalisen hitsausmenetelmän määrittämiseksi ja päätyivät lopulta MAG-hitsaukseen.
Hitsausliitosten minimointi parantaa kokonaislujuutta.
Paz Boekhout.
Hitsauskohdat ovat rakenteen heikoin kohta.
Myös Stalatuben hitsausasiantuntijaa konsultoitiin, ja perusteellisen testauksen jälkeen päädyttiin käyttämään MAG-hitsausta.
Yhdessä työskentelemällä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen
Sekä Pazin että Miken mukaan Stalatuben putkirakenteiden kevyempi paino ja niiden tarjoama lujuus, korroosionkestävyys ja projektituki olivat ratkaisevia tekijöitä yhteistyölle.
Asennuksessa ei ilmennyt viivästyksiä, vaikka matkan varrella kohtasimme joitakin odottamattomia haasteita, joihin emme voineet itse edes vaikuttaa. Yhdessä pystyimme ratkaisemaan ne kaikki.
Mike Hing
Onko ruostumaton teräs kalliimpaa kuin hiiliteräs?
Yhdessä asiakkaamme Verbruggen kanssa tunnistimme ruostumattoman teräksen tarjoamat edut tässä projektissa verrattuna hiiliteräksen ominaisuuksiin. Investointina ruostumaton teräs on aluksi kalliimpi ratkaisu, mutta ruostumaton kuljetusjärjestelmän käyttöikä on pidempi ja näin investointi maksaa itsensä takaisin. Älykkään suunnittelun ansiosta pystyimme myös vaikuttamaan merkittävästi kokonaiskustannuksiin.
Paz Boekhout
Kuvat: De Regt