Espanjalaisen säiliö- ja tankkiautoja valmistavan Parcisan tinkimätön tavoite on suunnitella ja valmistaa asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin räätälöityjä tankki- ja säiliöajoneuvoja. Parcisan valmistaman ajoneuvon tunnistaa maantiellä sen huomiotaherättävästä ulkonäöstä, sillä ajoneuvot valmistetaan ruostumattomasta teräksestä. Näyttävän ulkonäön lisäksi valmistusmateriaalilta vaaditaan kestävyyttä.

Painonsäästöä turvallisuutta vaarantamatta

Parcisan insinöörit kehittävät taukoamatta uusia ratkaisuja suunnitellakseen entistä kevyempiä ajoneuvoja säästääkseen kokonaiskustannuksia sekä ympäristöä. Koska kuljetusten hinnoittelu määritellään säiliöauton kokonaispainon mukaan, kuljetusyhtiöillä on suuri intressi investoida mahdollisimman kevyihin ajoneuvoihin. Mitä enemmän tankkeihin saa lastattua kuljetettavaa tavaraa, ts. mitä suurempi säiliön täyttöaste on, sitä kannattavampaa kumipyörä liiketoiminta on.

Joka vuosi asiakkaamme säännökset ja vaatimukset tuotteitamme kohtaan muuttuu entistä ympäristöystävällisemmäksi. Kolme vuotta sitten suunniteltu ajoneuvomalli ei enää tule kysymykseenkään. Nyt asiakkaamme haluavat vähentää kuljetusten määrää suunnittelemalla yhäisompia perävaunuja- ja säiliöitä… se tarkoittaa vähemmän kuljetuksia, vähemmän kilometrejä ja vähemmän kulutusta.

Vientijohtaja José María Parra, Parcisa

Jopa näennäisen vähäinenkin painonsäästö ajoneuvon eri osissa voi vaikuttaa kokonaispainoon ja -kustannuksiin, ympäristövaikutuksia unohtamatta. Siksi Parcisa valitsee takapuskureissaan ruostumattomasta duplex-teräksestä valmistetut putket.

Markkinajohtajaksi erikoistumalla yksittäiskappalevalmistettuihin ratkaisuihin

Parcisa on espanjalainen perheyhtiö, jonka tarina alkoi vuonna 1968 Espanjan Villarrobledo Alcaceten alueelta, joka on tunnetusti Euroopan suurin viininviljelyalue. Aluksi polyesterista valmistettuja säiliöautoja tarvittiin kuljettamaan viiniä ja öljyä muualle Espanjaan.  Liiketoiminta laajeni myöhemmin myös muiden nesteiden kuljetuksiin.

Heidi Simberg

VientipäällikköKuljetusvälineteollisuus, Teräsputket ja profiilitStalatube Oy (Finland)

Nykyään Polalsa-konserniin kuuluva Parcisa valmistaa ruostumattomasta teräksestä valmistettuja säiliöajoneuvoja elintarvikkeiden ja kemiallisten tuotteiden maantiekuljetuksiin. Parcisan säiliöautot valmistetaan lähes 100%:sti ruostumattomasta teräksestä.

Olemme erikoistuneet ruostumattomasta teräksestä yksilöllisesti valmistettujen säiliöajoneuvojen suunnitteluun ja tuotantoon, ja panostamme henkilökuntamme osaamiseen juurikin tällä sektorilla.

Vientijohtaja José María Parra, Parcisa

Erikoistumalla yksilöllisesti suunniteltuihin ja valmistettuihin säiliöautoihin yritys erottuu pääasiassa vakiomalleja toimittavista kilpailijoistaan. Joka vuosi tehtaalta valmistuu keskimäärin 400 asiakkaan tarpeiden mukaan valmistettua säiliöautoa, joista noin 60 % menee Espanjan omille markkinoille. Loput 40  % päätyy vientiin. Parcisan päämarkkinat ovat Euroopassa sekä Pohjois-Afrikassa, suurimpina vientimaina Tanska, Ranska, Hollanti, Liettua, Saksa sekä Marokko.

Parcisan valmistamat ajoneuvot valmistetaan vastaamaan kohdemaiden vaativimpia säädöksiä ja standardeja. Parcisan asiakassuhteet ovat pitkäikäisiä ja he toimivat partnership-periaatteella.  Lisäksi yritys tarjoaa ajoneuvoille myös huolto- ja jälkitoimituksia.

Kevyempää, kestävämpää Duplexia takapuskuriin

Stalatube on toimittanut Duplex-putkia Parcisan säiliöautoihin jo useamman vuoden ajan. Putket ovat valmistettu erityislujasta LDX-materiaalista. Erityislujaa putkea hyödynnetään ajoneuvon takapurkurissa.

Erityisluja ruostumaton teräs on erinomainen materiaalivalinta erityisesti niihin ajoneuvon osiin, joilta vaaditaan erityistä kestävyyttä ja turvallisuutta. Duplex on vahva, kestävä materiaali, jolla on erinomaiset energian vaimennusominaisuudet törmäystilanteessa. Toteutimme asiakkaan näkemyksen Duplexista valmistetuista takapuskureista.

Export Manager Heidi Simberg, Stalatube

Duplex on kestävä ruostumaton teräs, joka on optimaalisten materiaaliominaisuuksien takia on paitsi kestävä, mutta myös turvallinen. Lisäksi putken hiottu ulkonäkö antaa takapuskurille  arvokkaan ulkonäön.

Ei kallista materiaalihukkaa

Aluksi Parcisalle toimitettiin standardimittaisia, kuusi metriä pitkiä putkia. Nykyään Stalatube toimittaa putket määrämittaisina ja valmiiksi hiottuina. Näin valmistusprosessissa voidaan optimoida koko materiaalikela Stalatuben tehtaalla niin, ettei kallista materiaalihukkaa synny valmistusprosessissa. Lisäksi putket hiotaan jo Suomessa, joka säästää asiakkaalta sekä kuljetuskustannuksia Espanjan päässä että aikaa ja henkilöstöresursseja.

Määrämittaan valmiiksi tilattujen putkien lisäksi Parcisa varastoi myös standardimittaisiaputkia, joista he voivat omalla tehtaalla katkoa putket tarvitsemaansa määrämittaan.

Mietimme yhdessä asiakkaan kanssa miten voisimme suoraviivaistaa toimitusprosessia ja sitä kautta säästää putkien materiaali- ja kuljetuskustannuksissa. Lisäksi haluamme tarjota lisäpalveluja, joissa asiakas säästää aikaa ja vaivaa.

Export Manager Heidi Simberg, Stalatube

Parcisan säiliö- ja tankkiautojen toimitusaika on keskimäärin yksi (1) vuosi. Kysyntää on enemmän kuin mihin tällä hetkellä yrityksen tuotantokapasiteetti riittää. Pullonkaulaksi on muodostunut osaava henkilöstö. Vain alansa parhaat, koulutetut suunnittelijat sekä ammattitaitoiset hitsaajat läpäisevät yrityksen tarkan rekrytointiseulan. Kasvua tärkeämpää Parcisalle on toimitettu laatu, josta ei tingitä.

Kuvat: Parcisa

You might be interested of these also

Painonsäästöä Duplex-takapuskurilla

Espanjalaisen säiliö- ja tankkiautoja valmistavan Parcisan tinkimätön tavoite on suunnitella ja valmistaa asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin...

18 metriä pitkät Stalatuben erityislujat ruostumattomasta teräksestä valmistetut putket kuljetinjärjestelmiin 

Sisäisten kuljetusjärjestelmien ja varastotilojen kehittämiseen ja rakentamiseen erikoistunut De Regt suunnitteli ja rakensi Verbrugge Terminals...

Photo: https://www.cruisemapper.com/ships/Icon-Of-The-Seas-2110

Ruostumaton teräs kestää isoimmatkin puhurit sekä suolaisen ilmaston 

Maailman suurin risteilyalus, Icon of the Seas, on tehty kestämään haasteellisimmissakin sääolosuhteissa. Jättimaiseen, 365...